Story behind the picture #3

In Story behind the picture post ik (je gaat deze echt niet verwachten) het verhaal achter de foto. Ik neem je mee terug in mijn herinneringen. Wanneer, waar en waarom is deze foto genomen? Ik ga het je vertellen…

#3.JPG

Leven met een local heeft zowel voor- als nadelen. Omdat Mister en ik Engels met elkaar spreken en dat voor ons beide niet onze eerste taal is, is het soms moeilijk om ons goed uit te drukken. Voor sommige woorden in het Nederlands of Twi bestaat gewoon geen vertaling in het Engels! En daarnaast komen we natuurlijk uit twee totaal verschillende werelden.  Mister vindt het bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld om veel  te laat of zelfs helemaal niet op een afspraak te verschijnen. Hij heeft er dan ook totaal geen moeite mee als iemand anders dat ook doet. Ik, met mijn Westerse denken, vind dat 12.00 uur gewoon 12.00 uur is. In Ghana kom je dan van een koude kermis thuis.

Ik kan natuurlijk nog wel meer nadelen bedenken (bijvoorbeeld dat ik het gebrek aan elektriciteit irritant vind, en dat Mister dan vindt dat ik teveel klaag), maar dat is helemaal niet leuk om te lezen. En er zijn simpelweg ook veel meer voordelen! Ik ontmoet namelijk heel veel lokale mensen, ik meng me echt in de cultuur (ik moet wel, ik ben de enige blanke “in de familie”), ik ontdek steeds meer lokaal voedsel en ik kom op de meest te gekke plekken.

Over dat laatste wil ik dat even hebben. Als je hier als westerling bent, bezoek je waarschijnlijk de dingen die in je reisgids staan. Zo’n beetje elke westerling weet Cape Coast, Kokrobite, Mole National Park en Wli wel te vinden. Als je daar bent struikel je dan ook over de westerlingen. Toegegeven, ik vind dat soms wel prettig. Even niet de enige zijn die er anders uit ziet dan de rest. Maar soms is het ook bijzonder om op een plek te zijn waar misschien nog nooit een westerling is geweest. En daar kom je met een local.

Afgelopen zomer was ik gelijk op de tweede dag dat ik er was op zoek naar nieuwe producenten voor Dreams from Ghana. Een vriend van me wist wel iemand die mooie armbanden kon maken, dus hij zou ons er heen brengen. We kwamen terecht in het dorpje van de foto hier boven. Ik heb werkelijk geen idee waar het dorpje zich bevindt. Maar toen we hier aan kwamen viel me gelijk op dat het dorpje een soort rust uitstraalt wat ik heel prettig vind. Aan alles kon je zien dat dit dorp afhankelijk was van de visserij, en dat vond ik echt prachtig.

Op de plek van de foto moesten we even wachten op de persoon die we nodig hadden. Dat “even” werd uiteindelijk en  nadat we de broer van de persoon hadden gevraagd waar ie nou bleef, bleek dat de beste man niet eens in het dorp was. Mijn gezelschap vond het toen ook wel weer tijd om op te stappen. Op mijn aandringen zijn we nog wel even naar beneden gelopen, naar het strand. En dat was al net zo mooi als het uitzicht vanaf boven. Op mijn instagram kun je zien hoe het er beneden uit ziet.

Ik hoop dat ik ooit nog eens een bezoek aan dit dorp kan brengen. Het was bijzonder.

Liefs, Jennifer

4 thoughts on “Story behind the picture #3

  1. Echt zó leuk om te lezen dit! Tja er valt wat over de Colombianen te zeggen met die tijd, maar in Ghana is dit nog véél erger 😛 Volgens mij staan de Ghanezen bekend als één van de vriendelijkste mensen in Afrika, dus dat maakt veel goed natuurlijk. Toen ik in (volgens mij..) daar was, was het toerisme nog totaal niet ontwikkeld. Sterker nog: er waren gewoon geen toeristen, geen groepsreizen en geen backpackers. Alle westerlingen die daar toen waren, waren daar allemaal met een doel: voor stage of vrijwilligerswerk. Pas een paar jaar daarna zag ik dat er groepsreizen werden aangeboden. Nu zal het vast anders zijn…

    Like

    • Haha, het went. Maar als ik dan bijvoorbeeld een lange busreis boek en ik denk “hij gaat om 17.00 nou dan zal ie wel écht gaan want dit is een serieuze zaak” merk ik wel weer hoeveel ik op mijn Westers denken vertrouw. Nátúúrlijk gaat die bus om 19.00! Volgens mij ook, of dat waar is geen idee want dit is het enige Afrikaanse land waar ik zo vaak kom (en überhaupt bent geweest). Wanneer was jij in Ghana? Het toerisme is nog steeds niet je van het. Precies wat je zegt, mensen met doel vrijwilligerswerk of stage. En inderdaad er zijn nu aanbieders van groepsreizen, naar mijn idee worden die reizen ook gedaan door mensen die er toch al zijn maar dat kan ik mis hebben. Ik hoor namelijk heel heel heel zelden dat iemand echt op vakantie gaat naar Ghana, ipv een combinatie van vakantie/vrijwilligerswerk of stage/iemand die dat doet bezoeken. Je struikelt nog steeds niet over de westerlingen. Tenzij je naar Cape Coast, Kokrobite en wat andere dingen uit bijvoorbeeld het boek “Ervaar Ghana” gaat. En dan vooral in de weekenden is het daar druk met obronies. Maar bijvoorbeeld in Cape Coast zie je ze natuurlijk bij Castle, maar als je al meer het dorp (of stad?) in gaat wordt het al minder.

      Liked by 1 persoon

      • Wat apart dat het toerisme nog steeds niet zo is ontwikkeld! Ik had dat zeker anders verwacht. Een ja in Cape Coast was het toen ook al wel druk. 2004 was ik er…

        Like

      • Ja Ghana is gewoon niet zo snel een land waar je heen gaat, tenzij voor vrijwilligerswerk of stage. Als je denkt aan Ghana denk je waarschijnlijk ook gelijk aan safari, en die kunnen ze amper bieden. Op Mole, nog een park met nijlpaarden, eentje met zeekoeien (echt) en in Kakum schijnt ook het een en ander te zitten. Maar zelfs dan moet je heel veel mazzel hebben als je wat spot. Gelukkig heeft Ghana heel veel dingen wel!
        Oh da’s inderdaad wel een tijd terug, voor zover ik kan beoordelen is er vrij weinig veranderd op wat groepsreizen na.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

